Håravfall kan undvikas genom att använda rätt vitaminer
blog

Vitaminer mot håravfall | Vitaminer som har betydelse för håret

vid Lotte Lindgren Mar 29, 2022

Läs igenom av Dorthe Kristensen

Frisör och tidigare delägare i den prisbelönta frisörkedjan Zoom by Zoom

Med många års erfarenhet inom frisörbranschen har Dorthe rådgivet många kunder om hår- och hårvård. Dorthe har läst igenom detta blogginlägg för att säkerställa hög kvalitet och professionalism. Detta blogginlägg är professionellt uppdaterat på 12 februari 2024.

Vitaminer och mineraler som har betydelse för håret

Det heter ju att "ditt hår är din bästa accessoar" och därför har håret alltid spelat stor roll för människors identitet, självförtroende och självkänsla. Hos kvinnor är håret ofta förknippat med kvinnlighet och hos män representerar det maskulinitet och ofta ungdomlighet. För båda könen kan håravfall därför leda till stor osäkerhet och låg självkänsla. Om du har upplevt eller drabbats av tunt hår eller rent av håravfall kan du läsa vidare för att ta reda på vilka vitaminer och mineraler som kan ha en positiv inverkan på din hårtillväxt.

Om du har börjat tappa mer än vanligt eller om du har upptäckt en kal fläck i hårbotten (flämt!) är det helt normalt att känna sig lätt panikslagen! Som för de flesta människor har ditt hår en stor betydelse för du känner dig och hur du "ser" dig själv - din identitet. Därför kan vissa människor känna skam eller skämmas över sitt hår om det förändras och blir tunnare än förr. Lyckligtvis finns det, beroende på orsak, flera saker du kan göra för att förebygga eller minska håravfall. Och här är det viktigt att du börjar tidigt! Ju tidigare du börjar, desto större är chansen att resultatet blir bra!

Innehållsförteckning

Vilka är de första tecknen på håravfall?

Håravfall visar sig på olika sätt från person till person och särskilt mellan män och kvinnor är det ofta stor skillnad. Detta beror på att det finns olika typer av håravfall beroende på orsak. Oavsett orsak är det dock viktigt att börja tidigt eftersom det alltid är lättare att förebygga håravfall än att få tillbaka håret när det väl är borta. Läs vidare här och lär dig mer om de första tecknen på håravfall.

Har ditt hårfäste flyttat sig?

Ett av de mest synliga (och vanligaste tecknen på håravfall hos män) är när hårfästet börjar flytta sig. Särskilt vanligt hos män är det att hårfästet börjar ändra form till ett M medan tinningarna blir högre och drar sig tillbaka.

Du kan hålla koll på om ditt hårfäste ändras sig genom att ta en bild av ditt ansikte framifrån och jämföra med gamla bilder. Du kan också börja med att ta en bild ungefär en gång i månaden och sedan se hur det ser ut med tiden. Om du ser förändringar i hårfästet, kanske i form av tidigare nämnda "M", kan det vara ett tecken på begynnande håravfall. Se dock till att ställa in ljuset på samma sätt på alla bilder eftersom starkt ljus kan få håret att se tunnare ut än vad det egentligen är... Och det vore synd att gå och känna sig deprimerad om det bara är dåligt ljus som orsakat en förvrängd bild av din hårfäste!

Är ditt hår tunnare?

Det är inte alla som börjar tappa håret vid hårfästet. För vissa kommer det gradvis och är spritt över hela hårbottnen så att håret blir långsamt tunnare utan att du nödvändigtvis märker det i början. Även här kan du med fördel jämföra bilder från nu och tidigare, eller börja ta vanliga bilder och jämföra dem senare. Om du har långt hår och sätter upp håret i hästsvans kan du också hålla ett öga på om det börjar bli tunnare med tiden.

Håravfall ser olika ut från person till person och det kan vara speciell skillnad mellan män och kvinnor. Det finns också flera olika typer av håravfall, vilket också är relaterat till orsaken bakom.
Oavsett orsak är det dock en bra idé att börja förebygga tidigt. Det är mycket svårare att få tillbaka håret än att förhindra håravfall.

Sådan kan et hårtab ser ud for en mand og en kvinde

Finns det mycket hår i hårborsten eller på duschgolvet?

I allmänhet är det helt normalt att man tappar hår under dagen. Vi tänker ofta på hur snabbt vår hårborste fylls med hår eller hur lång tid det tar att rengöra avloppet i badkaret. I genomsnitt tappar vi mellan 50-100 hårstrån per dag, så om du befinner dig inom det intervallet finns det ingen anledning till panik!

Men om du tappar mer under en längre period kan det vara bra att vara lite mer uppmärksam. Ofta är detta ett tillfälligt stadium som kroppen tar sig igenom av sig själv, men eftersom håravfall kan ha många olika orsaker är det ofta klokt att se om det finns något du kan göra för att förebygga eller minska håravfallet redan innan det blir ett verkligt problem.

Längre ner i artikeln kan du läsa om vitaminer och mineraler som kan ha betydelse för ditt hår.

Håravfall

Varför tappar du håret?

Som vi tidigare nämnt kan det finnas många olika orsaker till att du drabbas av håravfall. En av de vanligaste orsakerna är det genetiska. De flesta män och kvinnor som drabbas av håravfall kan jämföra sin egen hårutveckling med sina föräldrars. Om du har föräldrar eller mor- eller farföräldrar kan du vanligtvis se fram emot att ärva den hårväxt och det håravfall som de har. Så om du har familjemedlemmar som har drabbats av håravfall kan det vara klokt att börja förebygga det nu! Läs längre ner i artikeln vad du kan göra för att förebygga eller minska håravfall.

Orsaker till håravfall kan vara:

  • Ålder: Ju äldre du blir, desto vanligare är det att håret blir tunnare.
  • Dålig kost: Om du har brist på viktiga näringsämnen kan det påverka ditt hår.
  • Medicin eller sjukdom: Vissa typer av mediciner kan ge håravfall som en biverkan. Det händer också ofta om du går igenom en svår eller långvarig sjukdom.
  • Hormonell obalans: När det uppstår obalans i hormonerna påverkar det hela kroppen, även hårsäckarna. Detta gäller till exempel under graviditet och klimakteriet samt vid användning av hormonella preventivmedel, till exempel p-piller.
  • Stress: Om du upplever stress eller andra psykologiska problem kan det ha en negativ effekt på ditt hår.

Läs mer om orsaker till håravfall här

Vitaminer och mineraler som kan påverka ditt hår:

Som vi har konstaterat kan håravfall ha många olika orsaker, inklusive en hälsosam och varierad kost. Så för både kvinnor och män lönar det sig att se till att din kropp får i sig rätt näringsämnen. Därför kan du komplettera ditt dagliga matintag med ett kosttillskott som innehåller vitaminer och mineraler som kan bibehålla normalt hår. Vi rekommenderar våra Hair Vitamins, som innehåller biotin och zink, som båda bidrar till kroppens förmåga att bibehålla ett normalt hår.

Biotin

Detta vitamin är en viktig del av att bibehålla normalt hår. Det hjälper till att bygga upp de aminosyror, proteiner och fettsyror som behövs för normal hårväxt. Biotin är ett mycket populärt tillskott för hår och naglar. Läs mer om biotin för håret här. Här är en beskrivning av biotins effekt på håret, med stöd av några vetenskapliga källor:

Biotins roll i keratinproduktionen:
Biotin är involverat i syntesen av keratin, som är ett viktigt strukturellt protein som utgör hår, hud och naglar. Studier tyder på att biotin kan spela en roll för att bibehålla friskt hår genom att stödja keratinproduktionen.

Biotin och håravfall:
I en studie från 2017 som publicerades i tidskriften "Skin Appendage Disorders" granskades befintlig litteratur och slutsatsen drogs att biotinbrist kan bidra till håravfall. Källa: Patel DP, Swink SM, Castelo-Soccio L. A Review of the Use of Biotin for Hair Loss. Skin Appendage Disord. 2017;3(3):166-169.

Klinisk användning av biotin mot håravfall:
En annan studie, som publicerades i Journal of Clinical and Aesthetic Dermatology 2018, utvärderade användningen av biotin mot håravfall och fann att biotinbehandling var förknippad med en förbättring av hårets hälsa och struktur.
Källa: Almohanna HM, Ahmed AA, Tsatalis JP, Tosti A. The Role of Vitamins and Minerals in Hair Loss: A Review. J Clin Aesthet Dermatol. 2018;11(8):28-34.

Det är dock viktigt att notera att effekten av biotin på håret inte är enhetlig och att resultaten kan variera mellan olika individer. Vissa människor upplever förbättringar, medan andra inte har någon märkbar effekt

Zink

Zink spelar en viktig roll för att reglera hormonbalansen i kroppen och se till att immunsystemet fungerar normalt. Zink bidrar också till att bibehålla normalt hår. Bristande zinknivåer i kroppen har i vissa studier förknippats med håravfall. Här följer en kort beskrivning av zinkens effekt på håret, med stöd av några vetenskapliga källor:

Hårväxt och zink:

  • Zink är viktigt för proteinsyntesen, inklusive produktionen av keratin, det primära proteinet i hår.
  • Brist på zink kan påverka hårsäckarnas normala funktion och bidra till håravfall.

Zinkbrist och håravfall:

  • En studie som publicerades i tidskriften "Annals of Dermatology" 2009 visade att personer med håravfall hade lägre nivåer av zink jämfört med en kontrollgrupp.
  • Källa: Park H, Kim CW, Kim SS, Park CW. The therapeutic effect and the changed serum zinc level after zinc supplementation in alopecia areata patients who had a low serum zinc level. Ann Dermatol. 2009;21(2):142-146.

Zinkens roll i hårfollikelns cykel:

  • Zink deltar i regleringen av hårfollikelns cykel och spelar en roll vid celldelningen i hårfolliklarna.
  • I en artikel som publicerats i tidskriften "Dermatologic Clinics" dras slutsatsen att zink är nödvändigt för normal hårväxt och normalt hårunderhåll.
  • Källa: Trueb RM. Serum Biotin Levels in Women Complaining of Hair Loss. Int J Trichology. 2016;8(2):73-77.

Det är dock viktigt att notera att resultaten inte är konsekventa i olika studier och att mer forskning behövs för att bekräfta den exakta roll som zink spelar vid håravfall. Om man misstänker zinkbrist rekommenderas att man kontaktar en läkare för att få en korrekt bedömning och råd om eventuella kosttillskott.

D-vitamin

D-vitamin, även känt som solskensvitaminet, spelar en roll i kroppen och har potential att påverka hårets hälsa. Här följer en beskrivning av D-vitaminets effekt på håret, med stöd av några vetenskapliga källor:

D-vitamin och hårsäckar:
D-vitaminreceptorer finns i hårsäckarna, vilket tyder på att D-vitamin spelar en roll för hårets tillväxt och underhåll.

I en artikel från 2017 i tidskriften "Dermatology and Therapy" diskuteras hur D-vitamin kan påverka hårsäckarna och hårcykeln.

Källa: Wacker M, Holick MF. Vitamin D—effects on skeletal and extraskeletal health and the need for supplementation. Nutrients. 2013;5(1):111–148.

D-vitaminbrist och håravfall:
Vissa studier tyder på att D-vitaminbrist kan vara kopplat till håravfall. En studie från 2019 visade att personer med alopecia areata ofta hade lägre D-vitaminnivåer.

Källa: Gerkowicz A, Chyl-Surdacka K, Krasowska D, Chodorowska G. The role of vitamin D in non-scarring alopecia. Int J Mol Sci. 2019;20(3):532.

D-vitamin och immunsystemet:

D-vitamin har immunmodulerande egenskaper och vissa former av håravfall, t.ex. alopecia areata, är relaterade till immunsystemets aktivitet.

I en översiktsartikel i Journal of Translational Autoimmunity 2019 diskuteras sambandet mellan D-vitamin och autoimmuna sjukdomar som kan påverka håret.

Källa: Cantorna MT, Snyder L, Lin YD, Yang L. Vitamin D and 1,25(OH)2D regulation of T cells. Nutrients. 2015;7(4):3011–3021.

Det är viktigt att notera att även om det finns vissa indikationer på en koppling mellan D-vitamin och hår, är forskningen fortfarande under utveckling och resultaten kan variera.

Vitamin A

Denna vitamin är viktig för produktionen av talg, en oljig substans som utsöndras av körtlar nära hårrötterna och som håller hårbotten återfuktad och håret återfuktat. Utan tillräcklig talgproduktion kan man få torrt hår.

C-vitamin

Detta vitamin gör att vi kan absorbera t.ex. järn normalt, vilket ofta är viktigt eftersom de flesta människor inte får i sig tillräckligt i sin dagliga kost. Dessutom upprätthåller dess antioxidativa egenskaper en normal nivå av röda blodkroppar. Det hjälper också kroppen att producera kollagen, vilket skyddar håret från oxidativ stress, till exempel.

B-vitaminer

B-vitaminer i allmänhet är viktiga vitaminer för många av kroppens funktioner. Vitaminerna B12, B7 och B6 är några av de b-vitaminer som du bör vara särskilt uppmärksam på. De bidrar till att främja allt från normal blodcirkulation till att upprätthålla en normal energiomsättning. Vilket har stödjande egenskaper för ditt hår.

Forskning bakom vitaminer mot håravfall

Som tidigare beskrivits finns det ett antal forskningsstudier om vitaminer mot håravfall, där bland annat biotin och zink lyfts fram. Det finns dock fortfarande ett behov av ytterligare forskning på detta område för att ytterligare validera resultaten. Det finns dock ett forskningsresultat från organisationen Dovepress, kallat "Comparative evaluation between two nutritional supplements in the improvement of telogen effluvium" från 2018, där försök genomfördes med olika vitamintillskott, där en grupp fick ett tillskott med zink, biotin, järn, vitamin A, C, E och B-komplex, folsyra, magnesium och aminosyror från keratin och kollagen. En annan grupp fick ett tillskott bestående av kalciumpantotenatcystin, tiaminnitrat, medicinsk jäst, keratin och aminobensoesyra. Här fanns det efter 90 dagar inga signifikanta resultat mellan de 2 grupperna, men efter 180 dagar upplevde den första gruppen med vitamintillskottet med biotin och zink en signifikant effekt jämfört med grupp nummer 2.* Vilket kan tyda på att det har en effekt. Men som sagt, ytterligare forskning inom detta område kommer att krävas för att backa upp resultaten.

Kosttillskott mot håravfall

För att få i sig de vitaminer och mineraler som kroppen behöver för att bibehålla ett normalt hår kan det vara bra för vissa personer att använda ett kosttillskott som kan ge vitaminer och mineraler i koncentrerad form. Jag rekommenderar varmt våra hårvitaminer, som har en unik formula anpassad för hår. Hårvitaminerna är i en läcker gummi-form med jordgubbssmak, vilket gör det enkelt att komma ihåg och använda.

Livsmedel med vitaminer och mineraler mot håravfall

Flera livsmedel innehåller vitaminer och mineraler som är bra för hårets hälsa. Här är några livsmedel och de näringsämnen de innehåller:

  • Lax:
    • Näringsämnen: Omega-3-fettsyror, D-vitamin, protein, B-vitaminer.
  • Ägg:
    • Näringsämnen: Protein, biotin, vitamin B12, zink.
  • Spenat:
    • Näringsämnen: Järn, vitamin A och C, folat.
  • Avokado:
    • Näringsämnen: Hälsosamma fetter, E-vitamin, B-vitaminer.
  • Nötter och frön:
    • Näringsämnen: Zink, omega-3-fettsyror, biotin, vitamin E.
  • Fjäderfä (kyckling, kalkon):
    • Näringsämnen: Proteiner, zink, järn, B-vitaminer.
  • Sötpotatis:
    • Näringsämnen: Betakaroten, vitamin A, C.
  • Bönor och linser:
    • Näringsämnen: Protein, järn, zink, biotin.
  • Pumpafrön:
    • Näringsämnen: Zink, omega-3-fettsyror.
  • Morötter:
    • Näringsämnen: Betakaroten, vitamin A.

En balanserad kost med många olika näringsämnen är viktigt för hårets hälsa. Ofta kan en hälsosam och varierad kost vara tillräcklig för att upprätthålla normala vitamin-, mineral- och proteinnivåer. Det finns dock fall där du kan ha brist på vissa vitaminer och mineraler. Vi kommer att försöka ta dig igenom detta nedan.

Vitaminbrist och håravfall

Saknar du ibland vitaminer i din kost? Vet du om du får i dig tillräckligt med biotin, zink, D-vitamin eller A-vitamin? Det gör du inte, eller hur?
Brist på vitaminer, mineraler och proteiner är en av de största orsakerna till håravfall.
Vitaminbrister kan påverka hårets hälsa och bidra till håravfall på flera olika sätt. Här kommer vi att försöka ge en inblick i vilka vitaminbrister som kan påverka håret.

Biotinbrist har kopplats till håravfall och flagnande hud, och studier har diskuterat biotins roll som ett potentiellt tillskott mot håravfall (Patel et al., 2017). D-vitaminreceptorer finns i hårsäckarna och D-vitamin är viktigt för hårväxtcykeln. Forskning tyder på att brist på D-vitamin kan störa denna cykel och bidra till håravfall, särskilt i fall av alopecia areata (Gerkowicz et al., 2019). Överdosering av eller brist på vitamin A kan leda till torrhet och mjäll, vilket i sin tur påverkar hårets hälsa (Prie et al., 1991). Brist på vitamin E kan leda till ökad skörhet och förlust av hårets elasticitet, och det finns vissa studier som har undersökt effekten av tokotrienol (en form av vitamin E) på hårtillväxt (Beoy et al., 2010). Som med all forskning som granskas i detta inlägg bör det dock betonas att det fortfarande finns mycket forskning att göra på detta område för att kunna dra några definitiva slutsatser.

Det är viktigt att förstå att håravfall relaterat till vitaminbrist vanligtvis utvecklas över tid och ofta kräver pågående brist. Om du misstänker att ditt håravfall kan vara relaterat till antingen vitamin-, mineral- eller proteinbrist är det en bra idé att konsultera en läkare för att säkerställa att så är fallet.

Hårprodukter för håravfall

Om du upplever håravfall eller vill förhindra håravfall finns det ett brett utbud av produkter som kan hjälpa dig. Vi har utvecklat en hel serie för dig som vill öka din hårväxt. Grow & Glow-serien består av: schampo, balsam, serum och en hårkur och alla har ett högt innehåll av den tillväxtfrämjande ingrediensen Capilia Longa. Dessutom innehåller den Amaranthus Caudatus Seed Extract, som i studier har visat sig öka hårstrånas diameter med 11,3%. Det är ett extrakt från Amaranthus-växten, som är känd för sitt höga näringsinnehåll.

Extrakt mot håravfall

En studie har visat att du efter 150 dagars användning kan få upp till 89% minskning av håravfall och upp till 52% ökning av hårdensiteten. Om du vill läsa mer om ingrediensen Capilia Longa och dess resultat, läs här. Capilia Longa är en ingrediens som tillverkas av det spanska bioteknikföretaget Vytrus Biotech. Ingrediensen vann kategorin Hair Care Ingredient vid European Region of the Beauty Industry Awards 2017. Ingrediensen består av Curcuma Longa eller gurkmeja. Curcuma longa (gurkmeja) är rik på curcuminoider (främst curcumin) och är den växt som studerats mest biomedicinskt och har stor biomedicinsk potential. Mer än 400 prekliniska studier har beskrivits. Mer än 1 000 publikationer beskriver dess många egenskaper (antioxidant, antiinflammatorisk, sårläkande, antimikrobiell, DNA-skyddande etc.).

Du kan läsa mycket mer om håravfall och vad du kan göra i blogginlägget i den här guiden.

Få en 10% rabattkod skickad till dig

Få de bästa tipsen och tricken för ditt hår från Lotte och Nanna 🥰